De Fransen en Frankrijk - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Anne - WaarBenJij.nu De Fransen en Frankrijk - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Anne - WaarBenJij.nu

De Fransen en Frankrijk

Blijf op de hoogte en volg Anne

18 Oktober 2015 | Frankrijk, Lyon

Fransen zijn toch een beetje vreemd, om maar wat te noemen
-Fransen kijken/staren je aan, is in Nederland niet echt beleefd
-Betalen per cheque is heel normaal, ook in de supermarkt
-Resultaten zijn onderhandelbaar (zowel op school als in het bedrijfsleven)
-Fransen sturen je gerust de verkeerde kant op als je de weg vraagt. Niemand heeft me ooit verteld dat ze niet weten waar mijn bestemming is, wel heb ik regelmatig een half uur in 5 verschillende richtingen rondgelopen, tewijl mijn bestemming 5 minuten in een rechte lijn van mijn metrostation was.
-Zebrapaden zijn er voor het mooi. Auto's zullen alleen stoppen als je al midden op de weg staat. Zelfs als het verkeerslicht voor voetgangers groen is, maar een auto ook link/rechts mag afslaan (dat mag overal, dus is geen verrassing voor de Fransen) moet je nog flink oppassen, want Fransen doen net alsof hun nog steeds voorrang hebben.
-Aan de andere kant, lopen alle voetgangers door rood, en daar doe ik ook aan mee. Als er niks aan komt loop ik door rood. Als iedereen loopt, loop ik ook maar mee, want de kans dat 20 mensen aangereden worden is vrij klein.
-Fietsers rijden altijd door rood licht... en nee dat mag niet ;)
-Fransen houden van Frankijk, de 'buitenlandse' afdelig van de supermarkt bestaat uit niet veel meer dan sojasaus, sambal, ketjap, kikkererwten en Amerikaanse pannenkoeken.
-Bureaucratie is een lastig dingetje hier...
-Bijna alle Fransen roken

Leuke dingen aan Frankrijk en de Fransen
-Supermarkten hebben een rij speciaal voor zwangere vrouwen, en gehandicapten. Iedereen mag erin staan, maar als je met een gebroken arm aan komt lopen, mag je direct doorlopen naar de kassa....geniaal vind ik het!
-Het is acceptabel om op elk moment van de dag met 7 flessen wijn bij de kassa te staan. In Nederland moet je er dan toch echt een paar zakken chips bijdoen, anders wordt je voor alcoholist aangezien.
-Volwassenen kunnen hier op stepjes door de stad crossen, zonder dat iemand het vreemd vindt. Lekker snel en makkelijk toch?! Mannen in pak op een step of hele families, heel normaal.
-Je kan overal en altijd wel bij een bakker terecht.
-Fransen zoenen 2 keer, veel logischer dan de Nederlandse 3 keer.... daarentegen begroeten ze elkaar wel vaker.
-In Lyon, maar ook in meer Franse steden kun je voor een klein bedrag per jaar een fiets lenen en die vervolgens weer ergens anders in de stad terugbrengen. Heel handig!
-Eten is heel belangrijk. Het is volkomen acceptabel om maandagmiddag in je lunchpauze een 3-gangenmenu weg te werken bij een restaurant.
-Is er in Nederland vaak alleen een seniorenkorting, is hier studentenkorting heel normaal, en veel musea schrappen zelfs 1 keer per week/per maand hun entreebewijzen voor iedereen.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar dit lijkt mij voor vandaag wel genoeg.

Groetjes,
Anne

• 19 Oktober 2015 - 12:13

Ella:

Hoi Anne,

Leuk de voor- en tegens van de Fransen te lezen.
    Je lijkt al aardig ingeburgerd te zijn!

Groetjes Ella

• 20 Oktober 2015 - 09:42

Hanna:

Haha erg leuk om te lezen

• 29 Oktober 2015 - 16:39

Opa Wim:

Genieten van je Lyonse avonturen maar missen je wel