Korte update - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Anne - WaarBenJij.nu Korte update - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Anne - WaarBenJij.nu

Korte update

Blijf op de hoogte en volg Anne

04 Oktober 2015 | Frankrijk, Lyon

Aangezien mijn laatste verslag alweer even geleden is, werd het toch wel tijd voor een nieuwe blog. Vanuit Kenia had ik altijd wel iets om over te schrijven, maar hier in Lyon is mijn leven toch wel een stuk saaier.

Ik ga vrijwel elke dag naar school, en in de weekenden bekijk ik de stad een beetje. Lyon is een echte cultuurstad en er is eigenlijk altijd wel een (gratis) evenement waar je naartoe kan. Vaak zijn er zelfs meerdere tegelijk en dan moet je kiezen.....
2 weken geleden was het Europeese monumentendag. Hier hield dat in dat allerlei gebouwen die normaal gesloten zijn nu geopened zijn en musea en dergelijke waren gratis te bezoeken. Een kijkje genomen in het oude stadhuis, het operagebouw, het museum voor fine arts en in de moskee. Ook de chocoladefabriek stond op mijn verlanglijstje, maar ik heb een hekel aan wachten, dus toen ik na 30 min hoorde dat ik nog 80 min moest wachten heb ik het opgegeven.

Naast school en leuke dingen, kost het inrichten van mijn leven hier ook enorm veel tijd en geregel. Frankrijk is enorm bureaucratisch en alles is een gedoe. Ik ben afgelopen week verhuisd, wat een gedoe ! Een nog groter gedoe was het afsluiten van een bankrekening en het allermoeilijkst was wel het afsluiten van een sportschool abonnement.

Ik heb ongetwijfeld een verkeerd beeld van Italie, maar zelfs Italiaanse studenten klagen over het ingewikkelde Franse systeem. Gelukkig heb ik een metrokaart (daar heb ik gelukkig maar 1,5 uur voor in de rij moeten staan, mijn klasgenoot heeft 3 uur gewacht) waarmee ik de hele stad door kan crossen van de bank naar school, naar de sportschool, naar mijn nieuwe huis, nog even langs mijn oude huis en ga zo maar door.

Het meeste geregel is nu denk ik wel voorbij en ik kan sinds 3 dagen genieten van mijn eigen studiootje in het derde arrondissement op 1 minuut van rivier de Rhone en 5 minuten lopen van het centrum.

De volgende keer zal ik wat meer vertellen over de Fransen en hun maffe dingen, zo is het bijvoobeeld bijna onmogelijk om papier met lijntjes te krijgen hier....

  • 05 Oktober 2015 - 10:47

    Ella:

    Hallo Anne,

    Leuk weer iets van je te horen, fijn voor je dat alles nu een beetje geregeld is.
    Zo te lezen ben je ook aardig je geduld aan het trainen!
    Ben benieuwd naar de 'maffe' dingen die je tegenkomt.

    Succes ,
    groetjes Ella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 17 Feb. 2012
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 12947

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2015 - 20 December 2015

Exchange Lyon

22 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Uganda en Kenia

17 April 2014 - 24 April 2014

Op bezoek

24 Mei 2012 - 19 Augustus 2012

Stage Kenia

Landen bezocht: